INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Bronisław Piotr Kopczyński     

Bronisław Piotr Kopczyński  

 
 
1882-04-30 - 1964-10-25
Biogram został opublikowany w latach 1967-1968 w XIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kopczyński Bronisław Piotr (1882–1964), artysta malarz. Ur. 30 IV w Warszawie. Był synem Bronisława, drukarza warszawskiego, od r. 1872 właściciela drukarni przy ul. Daniłowiczowskiej, i Józefy z Jasińskich. Zamiłowania artystyczne przejawiał od wczesnych lat. Zrazu był samoukiem, terminował u malarza szyldów. Studia w zakresie sztuki rozpoczął, zapisując się na rysunek w Muzeum Przemysłu i Sztuki Stosowanej na Krakowskim Przedmieściu. W r. 1902 wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, przyjęty na kurs rysunku J. Unierzyskiego, w n. r. zapisał się na kurs malarstwa T. Axentowicza. W r. 1903 wziął udział w konkursie Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, który wygrał i otrzymał stypendium z fundacji im. J. Simmlera na studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od r. 1904 wykonywał rysunki i układał teksty do warszawskich pism satyryczno-humorystycznych. Po dwóch latach przerwy podjął dalsze studia w Akademii Krakowskiej na kursie malarstwa J. Malczewskiego; w grafice kształcił się u J. Wojnarskiego. W r. 1905 wystawił w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie kilka obrazów, między nimi prace będące rezultatem pobytu artysty na plenerze w Zakopanem. Pierwsza własna wystawa prac K-ego odbyła się w Salonie Pawłowskiego w Warszawie na Nowym Świecie w r. 1906.

Mieszkając w Warszawie K. uczył rysunków w gimnazjach (Nawrockiego, w szkole handlowej Kwiatkowskiego, w szkole Tow. Dobroczynności przy ul. Freta i w gimnazjum Łebkowskiego). K. był też zatrudniony w dekoratorni Teatrów Rządowych, prowadzonej przez malarza J. Guranowskiego. Malował dekoracje dla Teatru Wielkiego, później dla Teatru Myszkowskiego i in. W r. 1913 był dekoratorem Teatru Narodowego w Warszawie, współpracując z E. Trojanowskim, który był kierownikiem plastycznym. Ok. r. 1913 zajął się litografią. Powstała w tym czasie pierwsza seria litografii K-ego Stara Warszawa, którą wystawił w Muzeum Miejskim w Wilnie, a następnie w «Zachęcie» w Warszawie. W r. 1914 namalował pierwszą kompozycję figuralną Polska jesień 1914. K. był autorem kompozycji figuralnej Wręczenie medalu ojcu pijarowi Onufremu Kopczyńskiemu za pierwszą gramatykę polską (1916). «Wydawałem, rysowałem i redagowałem w tym czasie własny tygodnik satyryczny „Kukiełki”, tygodnik karykatur» – pisze K. we wspomnieniach. Podróżował wiele po miejscowościach bogatych w zabytki architektury, której motywy stanowiły zawsze główny i ulubiony temat jego twórczości. Ok. r. 1913 malował motywy Sandomierza i Koprzywnicy, litografował widoki Krakowa i Warszawy, w r. 1918 malował motywy Lublina, w 1921 przebywał na Pomorzu, m. in. w Toruniu, jeździł do Kazimierza nad Wisłą (1923).

W r. 1923 K. wstąpił do Stowarzyszenia «Pro Arte»; uczestniczył w ok. 25 wystawach urządzonych przez to stowarzyszenie w Warszawie i na prowincji do r. 1939. K. był przez kilka lat prezesem Stowarzyszenia «Pro Arte». W r. 1925 wyjechał po raz pierwszy do Włoch; malował wówczas widoki z miast włoskich. K. należał do grona Komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego obrazy rokrocznie znajdowały się na wystawach «Zachęty». Na Salonie 1927/8 r. otrzymał K. nagrodę Prezesa Rady Ministrów. W r. 1928 miał wystawę zbiorową w «Zachęcie». Objęła ona 70 akwarel i 5 olejów. W t. r. na Salonie Tow. Zachęty Sztuk Pięknych przyznano K-emu srebrny medal, a na Salonie 1930 r. otrzymał dyplom honorowy. K. był autorem polichromii w kościołach w Lubrańcu w woj. bydgoskim (1935–9) i na Służewcu w Warszawie. W Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie wystawiał w l. 1936 i 1939.

Po wojnie, w r. 1945 K. rozwinął intensywną działalność w ulubionej dziedzinie malarstwa zabytkowych miast na odzyskanych ziemiach Pomorza, Dolnego Śląska, Ziemi Lubuskiej. Dorobek tej pracy złożył się na wystawę pt. Piękno i polskość Ziem Zachodnich urządzoną w Warszawie, Poznaniu (1948) i 12 innych miastach oraz na drugą wystawę pt. Polski Śląsk i Pomorze, którą pokazał w Warszawie i in. miastach. W r. 1946 K. urządził w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie wystawę pt. 600-letnia Warszawa w przeddzień zbrodni niemieckich 1939–1945 (przeniesioną potem do Miejskiego Muzeum Sztuk Pięknych w Łodzi i powtórzoną w r. 1948 w Poznaniu). W r. 1952 odbyła się w gmachu «Zachęty» w Warszawie wystawa prac K-ego w 45-lecie jego twórczości. K. był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz członkiem-założycielem i prezesem Ogólnopolskiej Grupy Artystów Plastyków «Zachęta» (założonej w 1956), z którą wystawiał w ostatnich latach życia w wielu miastach Polski. W l. 1956–7 przebywał w Szkocji, gdzie w Edynburgu miał wystawę pt. Stara Warszawa. Widoki Szkocji, będące artystycznym rezultatem tej podróży, wystawił po powrocie w Warszawie.

K. był przede wszystkim malarzem starej Warszawy, której tematyka przeważała w jego twórczości, obejmując fragmenty miasta i detale architektoniczne. Obrazy, grafiki i rysunki K-ego o swoistej poetyce, cechuje manieryczna stylizacja formy. K. był autorem wspomnień Przy lampce naftowej (W. 1959), opatrzonych w liczne reprodukcje jego prac. Są to barwne wspomnienia zawierające opisy obyczajów, charakterystycznych typów ludzkich i życia Warszawy końca XIX i początków XX w. K. ożeniony był od r. 1908 z Lucyną Kozłowską, z którą miał troje dzieci: Laurę, Zbigniewa (ur. 1913, malarza) i Onufrego Bronisława (1916–1943, kompozytora, używającego pseud. Sławomir Bronicz). Drugi raz K. ożenił się w r. 1930 z Jadwigą Jeske. Posiadał odznaczenia: Krzyż Kawalerski i Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, Medal X-lecia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Złoty Krzyż Zasługi, Złotą Odznakę «Za zasługi dla Warszawy». K. zmarł w Warszawie 25 X 1964 r., pochowany w grobie rodzinnym na cmentarzu Powązkowskim.

 

Autoportret reprod. w: „Tyg. Ilustr.” 1918 t. 2 s.473; – Grajewski, Bibliografia ilustracyj; „Roczn. Warsz.”, Indeksy do bibliografii Warszawy za l. 1959–1963, W. 1966; W. Enc. Powsz., (PWN); Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Hrsg. v. H. Vollmer, Leipzig 1955 III; Łoza, Czy wiesz, kto to jest?; Peretiatkowicz A., Sobeski M., Współczesna kultura polska, P. 1932; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, XXI; Katalogi wystaw TZSP w Warszawie, TPSP w Krakowie, Ogólnopolskiej Grupy Artystów Plastyków «Zachęta» i in.; Sztuka warszawska od średniowiecza do poł. XX w. Katalog wystawy jubileuszowej (Muz. Narod. w W.), W. 1962 I–II; – Kopera, Dzieje malarstwa, III 536–7; Niewiadomski E., Malarstwo polskie XIX i XX wieku, W. 1926; Polskie życie artystyczne w latach 1890–1914, Wr.–W.–Kr. 1967; – „Architektura” 1952 nr 5 s. 139–40 (Lenica J., Architektura w obrazach B. Kopczyńskiego); „Dziś i Jutro” 1952 nr 14 s. 12; „Express Wieczorny” 1952 nr z 10 IV; „Głos Plastyków” 1931 nr 6 s. 8; „Kur. Pol.” 1917 nr z 7 II, z 6 X, z 7 X, 1918 marzec; „Kur. Warsz.” 1928 nr z 8 XII; „Południe” 1948 maj; „Świat” 1930 p. I nr 22 s. 6; „Trybuna Ludu” 1964 nr z 29 X; „Tyg. Ilustr.” 1914 nr z 19 XII 1917 nr 278, 1918 nr z 19 X; „Wiedza i Życie” 1952 nr 5; „Życie Warsz.” 1962 nr 261, 272, 1964 nr z 29 i 31 X; – Materiały do słownika biograficznego artystów Pamiętnika Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, (rkp.).

Ignacy Trybowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.